Wednesday, September 1, 2010

MAJLIS DI RUMAH WAK DOL....



Pada hari selasa, 24 ogos 2010 bersamaan 15 Ramadhan yang lalu. Kami semua ahli Rkan Husna telah dijemput ke rumah Wak Dol untuk mengadakan majlis tadarus serta solat tarawih sekali di rumahnya. Pada hari itu kami semua telah berbuka sekali di rumahnya. Untuk mengelak dari majlis lambat tamat, kami mulakan majlis sedikit awal sebulum masuk waktu magrib dengan bacaan Dala'il al-Khayrat yang diketuai oleh Tuan Guru kami Syeikh Shahrul Rizal dan membaca zikir sementara menanti waktu Magrib tiba.





Inilah dala'il Al-Hyrat yang kami baca.....

Tepat pada pukul 7.15 malam kami semua berbuka dengan makanan ringan seperti kuih-muih dan air sahaja. Tuan Guru kami kata bila berbuka puasa jangan terusberbuka dengan memakan makanan yang sukar dihadam kerana ia boleh memudaratkan kesihatan.kami pun menunaikan solat Magrib berjemaah bersama. setelah selesai solat Magrib, kami di jemput oleh Wak Dol untuk menjamu selera dengan mee sup dan juga nasi. terdapat juga makanan yang agak digemari Tuan Guru kami iaitu cempedak yang digoreng.





Inilah makanan yang telah dihidangkan oleh Wak Dol.

Selepas selesai makan, kami semua pun memulakan tadarus dengan tiga orang satu juzuk. Setelah agak lama mebaca, kami diarahkan berhenti oleh Tuan Guru kami untuk menunaikan solat fardhu Isyak dan juga solat sunat Terawih.

Setelah selesai solat Isyak dan Terawih, kami menyambung semula tada rus kami yang terbehenti seketika tadi.Lebih kurang pada pukul 9.20 malam kami semua telah selesai tadarus dan kini tinggallah masa unutuk Tuan Guru kami memberikan tazkirah dan hukum tjwid kepada kami.



Ketika inilah Tuan Guru kami menyampaikan tazkirahnya. Moga apa yang diperkatakannya dapat menjadi iktibar dan diambil pedoman pada kami semua. Insyaallah... Dan pada 1/9/2010 kami akan kerumah Wak Dol sekali lagi Insyaallah...

No comments:

Post a Comment