Friday, September 25, 2009

Aktiviti sepanjang Ramadhan


1. Sepanjang Ramadhan, Rakan Husna menganjurkan Program Tadarus al Quran. Program dijalankan di Rauhatul Qulub, rumah Ustaz Shahrul Rizal bin Mohd Sati. Peserta program dipecahkan kepada beberapa kumpulan kecil. Setiap kumpulan diberi satu juzuk untuk dibaca. Selesai bertadarus, Ustaz Shahrul Rizal meneruskan dengan pengajian tajwid dan tafsir al Quran. Ustaz Shahrul Rizal akan memilih beberapa ayat daripada juzuk yang dibaca dan menafsirkannya. Kemudian diakhiri dengan bacaan selawat dan bacaan niat puasa untuk esok.
2. Solat tarawikh diadakan di Rauhah. Solat dibuat sebanyak 8 rakaat dan 3 rakaat solat witir. Selepas solat, zikir dan wazifah dilaksanakan.

3. Malam seribu berkah. Menyambut peristiwa –peristiwa besar disepanjang Ramadhan iaitu Nuzul al quran, Lailatul Qadar dan Badar Kubro. Program ini dilaksanakan Surau al Husna. Majlis berjalan lancar dan mendapat sambutan yang menggalakkan. Tujuan program untuk menambah semangat dan motivasi untuk menambahbaik amalan di akhir Ramadhan.
4. Khatam al quran Rakan al Husna. Dilaksanakan pada hari Jumaat, bersamaan 18 september 2009. Program bermula selepas solat isyak dan terawikh.
5. Qiyamulail pada malam 21 dan 23 Ramadhan sempena malam Lailatul Qadar

No comments:

Post a Comment