Friday, September 25, 2009

Program Qiyamulail


Bersempena dengan kedatangan awakhir ramadhan khususnya kelebihan lailatul qadar, pihak Rakan al Husna telah menganjurkan program qiyamulail yang berlangsung pada malam 21 dan 23 Ramadhan. Ramai yang hadir pada malam itu. Dengan berpakaian serba putih telah menyebabkan malam itu dengan penuh keberkatan.

Malam 21 Ramadahan.

Selesai bersolat Isyak dan Tarawikh di Masjid Tenggaroh 5, ahli Rakan al Husna telah berkumpul di rauhah. Dengan bauan gaharu yang memenuhi ruang, majlis telah dimulakan dengan Bacaan Ummul Kitab, istighfar, tahlil, zikir nama Allah dan asma Allah yang lain. Kemudian diikuti dengan bacaan selawat Nur al zati sebanyak 500 kali. Majlis diteruskan dengan zikir dan munajat. Majlis telah disambut baik dan ramai yang mampu untuk menitiskan iar mata keinsafan.
Selesai berzikir, majlis diteruskan dengan tadarus al Quran. Maka berderumlah bunyi al Quran ditartilkan. Hampir sejam tadarus selesai, majlis diteruskan dengan kuliah tafsir yang disampaikan oleh Ustaz Shahrul Rizal. Majlis malam itu diselesaikan dengan bacaan selawat dan doa. Bacaan niat juga dibaca untuk meneruskan amalan puasa esok hari.
Pada pukul 1.30 pagi, solat sunat tarawikh di sambung lagi. Dibuat secara berjamaah sebanyak 8 rakaat. Selesai sahaja, amalan sunat yang lain diteruskan secara individu. Ada yang membaca al Quran, ada yang bersolat sunat, tasbih, tahajud, hajat, istikharah, taubat dan muthlaq. Ada juga yang menambah bilangan zikir masing-masing
Pukul 3 pagi, solat sunat tarawikh secara berjemaah di sambung semula sebanyak 4 rakaat. Selepas itu, ibadah nawafil disambung semula , sehingga pukul 4.30 pagi barulah semuah jemaah husna beransur meninggalkan Rauhah .

Malam 23 Ramadhan

Majlis qiyamulail bermula pada pukul 9.30 malam. Kelewatan itu disebabkan oleh ustaz Shahrul Rizal baru balik dari Johor Bahru. Namun ia telah dimulakan dengan lancar. Seperti biasa majlis dimulakan dengan bacaan Ummul Kitab, istighfar yang panjang, tahlil, asma ul husna dan selawat Nur al Zatie. Kali ini ustaz tidak meneruskan dengan munajat, kerana ingin memberi peluang kepada jemaah untuk tidur awal dan bersedia untuk berqiyamulail.
Majlis diteruskan dengan solat sunat tarawikh secara berjemaah tepat pada pukul 1.10 pagi, sebanyak 8 rakaat. Kemudian jemaah meneruskan dengan ibadah nawafi yang dilakukan secara sendirian. Solat tarawikh yang seterusnya disambung pada pukul 3 pagi sebanyak 4 rakaat. Ibadah masih berterusan sehingga kira-kira 4.30 pagi. Barulah jemaah mula meninggalkan rauhah untuk bersiap bersahur.
Ibadah pada tahun ini amat memberangsangkan. Kenikmatannya memang amat terasa. Majlis berjalan lancar dan baik sekali. Semoga ibadah semua jemaah husna diterima oleh Allah dan segala hajat dan doa dimakbulkan oleh Allah.
Ramadhan Kareem.

No comments:

Post a Comment