Friday, September 25, 2009

Ziarah


Pada hari Ahad, bersamaan malam ke 24 Ramadhan. Anak-anak murid Ustaz Shahrul Rizal dari GMI ( Germa Malaysia Institute ) telah datang datang untuk menziarahi Ustaz Shahrul Rizal sekaligus ingin mengkhatamkan kitab Daf’u syibhut Tasyhbih karangan al Fadhil al allamah Ibnu Jauzi rahimahullah. Malangnya Ustaz Shahrul Rizal tidak berkesempatan untk berada sepanjang minggu depan kerana menjadi pemeriksa lisan bahasa arab STPM.
Tetapi, Ustaz Shahrul Rizal berbesar hati mengijazahkan mereka dengan ijazah silsilah zahabiyah tariqah syaziliyyah Darqawiyyah kepada mereka. Mereka juga turut diikram dengan pengijazahan sanad musalsal bilawwaliyah dhiyafah bitamar.
Selepas pengijazahan, Ustaz Shahrul Rizal telah berkhutbah agar mereka sentiasa di atas sunnah Rasulullah dalam setiap tindakan, perlakuan, kata-kata, khatir dan nafas. Selepas itu Ustaz Shahrul Rizal juga berpesan kepada semua anak murid supaya sentiasa mentaati Allah dan Rasulnya dalam setiap perkara.


Walaupun mereka tidak bersama Ustaz Shahrul Rizal, mereka telah dibawa oleh al Mukarram akh Adnin Naim untuk berziarah disekitar Kota Tinggi. Bermula dengan menziarahi Muzium Kota Tinggi kemudian ke Maqam dan kota tauhid, Maqam Tun Habab, Maqam Sultan Mahmud Mangkat dijulang, jeti johor lama, dan maqam Laksaman Bentan.
Mereka kembali pulang pada hari Rabu. Terima kasih kepada semua anak-anak murid yang telah ihtiram dan ikram kepada seluruh tetamu yang hadir mengziarahi Ustaz Shahrul Rizal. Marilah kita kembali kepada suasana Madinah di zaman ulung Islam dahulu.

No comments:

Post a Comment